„Mám nápad za milión. Toto bude pecka, veľký biznis.“ Presne s takýmto nadšením sa stretávam pri niektorých mladých ľuďoch, ktorí si myslia, že ich myšlienka do mesiaca dobyje svet. Samozrejme, nadšenie je úplne v poriadku, bez toho to nejde, no úplne zabúdajú, že samotný nápad neznamená vôbec nič.
Krásne to vystihol britský miliardár Richard Branson, ktorý raz povedal: „Ľudí s nápadmi kúpite tucet za dolár. Ale tí, ktorí ich uskutočňujú, sú na nezaplatenie.“
Mladí ľudia majú naozaj skvelé inovatívne nápady, no pokiaľ nezačnú pracovať na ich realizácii, ich hodnota je presne „0.00 EUR“. Nezamilujte sa príliš do vlastného nápadu, pretože iba dobrý nápad nestačí,“ povedal raz Brian Sharples, jeden zo zakladateľov spoločnosti HomeWay.
Aj Dale Carnegie upozornil na to, že problémom ľudí nie je nevedomosť, ale nečinnosť. Ľuďom chýba akcia, pritom stačí naozaj iba ZAČAŤ. Stačí, aby si namiesto rozprávania, ako veľký ich nápad je a čo všetko im ich nápad prinesie, vyhrnuli rukávy a začali svoju víziu postupne pretvárať na skutočnosť.
Na rad ale prichádzajú výhovorky, ktorými akoby ospravedlňujeme svoju nečinnosť.
„Na ten nápad potrebujem peniaze.“
„Potrebujem investora.“
„Sám to nezvládnem, konkurencia je veľká atď..“.
Investora ale nenadchnete rozprávaním. Nápadov majú ľudia stovky, tisíce. Ak ale ukážete, že ste už niečo pre svoj nápad spravili, napríklad ste vyhotovili prototyp svojho produktu, potom sa už na vás bude pozerať úplne inak.
Hlavné je ZAČAŤ, nie o týždeň, nie zajtra, ale dnes. Pretože ako sa hovorí, z niekedy neskôr sa väčšinou stáva NIKDY.
„Nápady sú pre mňa k ničomu, pokiaľ nie sú realizované. Sú len multiplikátorom. Akcia je hodná miliónov.“ – Steve Jobs