Skip to main content

Ako funguje affiliate marketing? + niekoľko tipov

Tí, ktorí ma poznajú vedia, že v rámci monetizácie našich webstránok sa prevažne venujem affiliate marketingu.

Myšlienka tohto spôsobu speňaženia návštevnosti je nasledovná: na webstránke propagujeme určitý produkt (kniha, elektronika, online kurz, softvér..) pričom ak niekoho tento produkt zaujme, preklikne sa na web predajcu a zakúpi si ho (cez takzvaný sprostredkovateľský link, affiliate odkaz), získavame províziu. Takto v stručnosti sa dá opísať celá podstata zarábania cez affiliate.

Pre lepšie pochopenie si ilustrujme jednoduchý príklad:

Ak máme blog venovaný technológiám, môžeme spísať recenziu o smartfóne XY, v ktorej zhodnotíme jeho plusy aj mínusy. Zároveň k recenzii pripojíme odkaz na e-shop, kde sa dá tento smartfón výhodne zakúpiť. Pôjde samozrejme o affiliate link a za každého sprostredkovaného návštevníka, ktorý si cez náš odkaz tento telefón zakúpi, dostávame províziu.

Väčšinou je v prípade elektroniky provízia stanovená v rozmedzí 2-10%. Takže ak predajná cena recenzovaného smartfónu predstavuje 300€ a dohodnutá provízia je 6%, našou odmenou bude 18€. Teraz si predstavte, že si vašu recenziu prečíta 5000 ľudí, pričom 1% z nich si cez váš odkaz produkt aj zakúpia. Čiže 50×18€ = 900€.

Niektorí majitelia webov zabúdajú na to, že províziu dostávame aj vtedy, ak zákazník nenakúpi hneď, ale k produktu sa vráti neskôr, napríklad o 10 dní, čo funguje cez tzv. cookies. Je to dočasný údaj v prehliadači návštevníka, ktorý identifikuje návštevníka webu a zároveň web (vlastníka webu), ktorý ho tam priniesol. Takto dokáže predajca priradiť províziu vlastníkovi stránok, cez ktoré sa návštevník o produkte dozvedel. Väčšinou je doba cookies nastavená na 30 dní.

Teraz sa možno pýtate. Dobre, ale ako sa dostať k tým affiliate odkazom? Musím osloviť konkrétneho predajcu?

Môžete sa zapojiť priamo do partnerského systému konkrétneho predajcu (ako to má napríklad Martinus).

martinus

Prípadne využiť akýsi „agregátor“ všetkých affiliate kampaní, ktorý vám umožní propagovať viacero produktov z jedného partnerského účtu. Takouto sieťou je napríklad Dognet.sk, v ktorej máte na výber produkty z oblasti financií, bývania, zdravia a výživy či módy (kampaň si vyberáte podľa toho, aké zameranie má váš web).

V zahraničí je jednou z najväčších affiliate sietí Clickbank. Nájdete tu tisíce produktov, ktoré môžete propagovať cez affiliate marketing. Nestačí vám? Tu sú ďalšie siete, do ktorých sa môžete zapojiť ako publisher:

  • Kurzyproradost.cz – affiliate sieť, v rámci ktorej môžete propagovať kurzy z rôznych oblastí, ako napr. hudba, zdravie, osobný rozvoj..
  • Vimvic.cz– vzdelávacie kurzy môžete propagovať aj cez sieť Vimvic.cz
  • Totalmoney.sk – affiliate na pôžičky
  • Hyperia – finančné produkty
  • Amazon Associates – vlastný affiliate program Amazonu

Na čo pri affiliate marketingu nezabúdať?

Výber správnej témy/produktu: Ak máte blog o technológiách, na ktorý pridávate články o tech novinkách, len ťažko tu budete spúšťať affiliate na pôžičky. Alebo na web o zdravej výžive neumiestnite affiliate na autodoplnky. Dajte si záležať na výbere správneho produktu, o ktorom budete presvedčený, že bude prínosom pre vašu komunitu.

Ak ešte web/blog nemáte a chcete na affiliate marketingu začať zarábať, venujte dostatok času výberu správnej témy. Zhodnoťte potenciál, mieru konkurencie, ale aj výšku provízií. Medzi obľúbené kategórie patrí zdravie a výživa, móda či bývanie.

Diverzifikujte – affiliate marketing nemusíte robiť len cez odkazy v článkoch. Vyskúšajte aj odporúčania priamo na sociálnych sieťach, zapojte e-mail marketing či YouTube.

Buďte užitočný – robte recenzie, porovnania produktov a prínosné články. Napríklad na portáli svetbohatych.com sme spísali niekoľko rád, ako si správne vybrať hodinky k obleku, pričom nenútene sme sem vložili aj niekoľko affiliate odkazov na konkrétne hodinky.

affiliate ukážka

Budujte dôveru – keď vám nejaký dobrý priateľ povie, že ten a ten produkt je perfektný a určite by ste ho mali vyskúšať, stavím sa, že dáte na jeho slová, pretože mu dôverujete.

Rovnako je to aj pri affiliate marketingu. Predtým, ako s affiliate marketingom začnete, budujte vzťahy so svojou komunitou, prinášajte jej hodnotné príspevky zdarma a snažte sa fanúšikom poradiť, napríklad ak majú otázku v komentári pod článkom.

Analyzujte – nastavte si pri vašich affiliate kampaniach identifikátory (UTM parametre) a sledujte, ktorá sekcia na webstránke alebo článok vám prináša najviac konverzií. Len analýzou a sledovaním štatistík zistíte, čo nefunguje, čo sa dá zlepšiť a čo prináša najlepšie výsledky.

Hlavne trpezlivosť – na affiliate marketingu nezbohatnete za noc. Možno ani za rok. Chce to trpezlivosť, kým sa ukážu prvé výsledky. Hlavne myslite na body vyššie, testujte a zisťujte, čo vám prináša ovocie.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho s priateľmi
Dušan Hruška

Dušan Hruška

Online podnikateľ, trader, bloger. Cez svoje články rád inšpirujem ostatných, baví ma cestovanie, písanie a finančné trhy.